איך לעזור לילדים שלנו לאכול נכון בחופש הגדול?

חלי ממן ילדים אוהבים
מה ילדים אוהבים? צילום: shutterstock

התופעה של עודף משקל בקרב ילדים ובני נוער הולכת ותופסת תאוצה בתקופות מאתגרות כמו בחופש הגדול ובכלל. הג’אנק פוד, המיעוט בפעילות גופנית בחוץ ושפע החטיפים העצום נותנים את אותותיהם.  ד"ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מנדבת לנו טיפים שניתן ליישם בכל בית על מנת לעזור לילדים לאכול נכון בחופשתם.

ארוחות משפחתיות – שבו לארוחה משפחתית ביחד, לפחות פעם ביום. שינוי אמיתי אצל הילדים מגיע מאתנו וחייב להיות מלווה בהמון תמיכה ועזרה מצד כל בני המשפחה . זו הזדמנות נהדרת לזמן איכות עם הילדים שלא תמיד מצליחים להשיג בשגרת היום יום העמוסה. הוכח כי ארוחות משפחתיות מפחיתות התנהגות סיכונית אצל ילדים ומעלות את תחושת הביטחון העצמי ואת ההצלחה בהרגלי אכילה בריאים ובחיים בכלל .בנוסף, הגישו לשולחן מאכלים בריאים ודאגו לשמש דוגמא ולאכול אותם יחד עם הילדים.

התארגנות מראש – חשוב להתארגן מראש גם בבית וגם בפעילות בחוץ ולא לסמוך על אחרים או להיות ספונטניים. דאגו להצטייד באוכל בריא ונשנושים שהילדים אוהבים ובחרו אותם בעצמכם וזאת בכדי להימנע מלחטוף משהו עתיר קלוריות ושומנים. אפשר גם לשלב את הילדים בהכנה מראש של כריכים שהם אוהבים, שקיות קטנות עם ירקות/פירות/חטיף קטן שהם אוהבים ואפילו לקבוע מראש שאוכלים בבית וקונים בחוץ רק קרטיב וכדומה.

נשנושים לארוחות ביניים – רצוי לקבל עם הילדים החלטה ביחד שפעם ביום מותר להם שקית קטנה של חטיף קנוי (בבקשה אל תאסרו עליהם לגמרי – האיסור גורם בדיוק להיפך). בשאר הארוחות מכינים מראש נשנושים אחרים שמגרים את העין ואת הקיבה כמו: כריכונים חמודים יפים עם חלבונים טובים כמו חביתה, טונה, פנקייקים בריאים, טוסטים קטנים עם גבינה צהובה וצלחת יפה של ירקות ופירות חתוכים יפה – וכמובן אפשר לעודד את הילדים לעשות זאת בעצמם ולפרגן להם על כך.

דברו אל הילדים כמו שהייתם רוצים שידברו אליכם – ילדים לא אוהבים שמדברים אליהם בהתנשאות או בסיסמאות וקלישאות – זה רק מעצבן אותם יותר ופעמים רבות גורם להם לעשות דווקא (אגב, גם אתם כמבוגרים לא אוהבים את זה) – ולכן התמקדו בשיחה מלב על לב על התזונה ובעיקר לשאול שאלות ולכוון את הילד למצוא פתרונות בעצמו – זה עובד !  זכרו, ילדים לומדים בעיר ממה שהם רואים אתכם עושים ולא ממה שהם שומעים אתכם אומרים.

חלי ממן מה ילדים אוהבים לאכול
להכין מראש נשנושים בריאים שמגרים את העין והקיבה. צילום: shutterstock, באדיבות חלי ממן

לתרגל בעקביות ובעקשנות – לא קל לשנות הרגלי אכילה שגורמים לעודף משקל. לכן, נדרש נדרש תרגול רציף וסבלנות, פשוט להמשיך לתרגל עד שזה משתנה – וזה משתנה !! למשל, לתרגל שעות קבועות לארוחות מרכזיות ולארוחות ביניים קטנות עד שהגוף יתרגל וגם הילד…. סדר יום עם ארוחות קבועות יתרום להצלחה !!

פעילות גופנית – לעודד ילדים לצאת מהבית כמה שיותר על מנת להפעיל את הגוף. גם מול הטלוויזיה או בערוצי היוטיוב ניתן לראות אימוני כושר מכל הסוגים וביחד עם הילדים להחליט שכל יום עושים ביחד כמשפחה או אמא ובת, אבא ובן. לצאת יום יום לפארק, לשחק בכדור, להליכה בים. פעילות גופנית תורמת רבות למערכת העיכול לעבוד טוב יותר ומונעת אכילת יתר משעמום ועצבנות.

הקפידו על שתיית מים – תנו דוגמא אישית והרבו בשתיית מים בכל מיני דרכים בבית. קנקן יפה עם נענע או בקבוק אישי מגניב לכל אחד במקרר ולמדו אותם לשתות בפזורה שווה לאורך כל היום. הימנעו כמה שיותר מלקנות הביתה שתייה מתוקה עתירת קלוריות וסוכר.  שתיית מים עוזרת הן לתהליך העיכול והן לתחושת השובע במהלך היום – אוכלים יותר כשצמאים ואין מספיק נוזלים בגוף !

העניקו לילדים כלים לביטחון עצמי גבוה –  תקופת הקורונה והחופש הגדול השונה שהם חווים כילדים אינה פשוטה. זה לא הזמן להעיר, להציק, לשפוט או להגיד להם לסגור קצת את הפה ולרזות. עכשיו הזמן לחזק את הילדים, לחבק, להעצים ולתת דוגמא אישית – ואז ביום שהעודף משקל או האכילה המוגזמת תפריע להם  – הם יבקשו עזרה ! ילד שגדל עם בטחון עצמי יצליח להתמודד עם כל דבר . משקל הוא רק מספר הוא לא הילד שלכם ! הקפידו לחזק אותם ולאהוב אותם יום יום, שעה, שעה – הם ילמדו לבד, תאמינו לי, לקבל החלטות שטובות יותר עבורם.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*