לכל אחד מגיע יום משלו: יום הטבעונות הבינלאומי

חומוס טבעוני
זה גם מצטלם לא רע. צילום: unsplash

טבעונות הוא אורח חיים תזונתי שמורכב מאי אכילת בעלי חיים. ביחד עם זאת, הטבעונות היא מערכת מלאה של ערכים על מנת לא לפגוע בשום צורה בחיות. זה בא לידי ביטוי לא רק בתזונה, אלא גם בניסויים, ביגוד ובידור. המערכת התזונתית היא מניעה של אכילת ביצים, חלב ובשר. הבחירה להיות טבעוני, יכולה לבוא מסיבות בריאותיות, אקולוגיות או רוחניות.
אז אחרי יום האישה, יום הגבר, יום הפסטה ועוד, הגיע הראשון לנובמבר כדי להקדיש יום אחד מיוחד לטבעונות.

לרוב, הטבעונים טוענים כי הסיבה הראשונית להיות טבעוני, היא הפסקת גרימת הסבל לבעלי החיים כאשר שוחטים אותם. הסיבה הבריאותית להפסקת אכילת בשר, היא שהיא מקטינה את שיעורי התחלואה במחלות כמו סרטן וסכרת, בשל הבשר האדום או הבשר המעובד שמחדירים לו אנטיביוטיקה.

האנשים שמפסיקים לאכול בשר וחלב מטעמי מוסר, מתנגדים לשימוש בבעלי חיים בקרקסים, או הזרקת אנטיביוטיקה לגופן לצורך תמונות (תאילנד, לדוגמה). דברים אלה גורמים לחיות לבצע ריקודים, או תנוחות שלא מתאימות למבנה הגוף שלהן, אנשים עולים עליהן לצורך ריקוד או בידור הקהל. "אני לא חושבת שצריך לכלוא חיות בכלוב. לא בגן חיות ולא בפינות ליטוף, חיות הן דבר חופשי בדיוק כמונו, תשחררו אותם", אומרת נטע.

טל גלבוע, זוכת האח הגדול לפני כ-6 שנים, החלה את התהליך של העלאת המודעות לטבעונות, והפכה להיות אחת מהיועצות של ראש הממשלה לענייני בעלי חיים. לפני שהכירו אותה, ולפני שהייתה מודעות בכלל לעניין, האחוז באוכלוסייה של הטבעונים עמד על כחצי אחוז. כיום, האחוז עומד על כמעט 7 מכלל האוכלוסייה, שרובם בתל אביב משום שהחלו בפתיחת מסעדות רבות שמגישות רק מנות טבעוניות. טל גלבוע מובילה דעת קהל שהחלה עם הפגנות רבות. בהתחלה רבים היו מתנגדים לה משום ש-"היא הייתה נכנסת להם לצלחת", אך כיום, היא מצליחה לגרום להרבה אנשים להחליף את הרגלי האכילה שלהם.

מגוון של צבעים, טעמים וערכים תזונתיים. צילום: ג'יל וולינגטון

"אני כבר 10 שנים טבעונית. אני מרגישה שהגוף שלי חי יותר, אני שמחה יותר, יש לי יותר כוח לקום ולעשות ספורט, זה אפילו השפיע לי על מערכת העיכול. פיזית – אני מרגישה מעולה", אומרת ספיר. כיום, יש כבר הרבה יותר מודעות לטבעונות, ואף לצמחונות. ישנן הרבה עמותות למען זכויות בעלי החיים כמו "תנו לחיות לחיות", "צער בעלי חיים" ועוד רבים שרק הולכים ומתרבים. אפילו בצה"ל ישנו מטה אשר נותן לחיילים את הזכות לבחור באוכל טבעוני, ואף הכנת המדים והנעליים שלא יהיו מיוצרים מבעלי חיים. בגלל המודעות הרבה לטבעונות, מסעדות רבות בישראל החלו בנוסף למנות הבשריות, החלביות והקינוחים, להגיש מנות טבעוניות, וזאת על מנת לקדם ולהגביר את המודעות. ישנן הרבה מסעדות בארץ שמגישות רק אוכל טבעוני, בהתחלה דבר זה היה נראה מוזר לאנשים רבים, אך המטרה מקדשת את האמצעים.

סמואל אומטיטי, שחקן מקבוצת הכדורגל ברצלונה, התראיין לפני כמה ימים ואמר: "הפכתי לטבעוני, אני לא אוכל בשר ודגים, החלבונים מהצומח עושים לי מעולה. מעולם לא הרגשתי כל כך טוב פיזית". יחד איתו בשורת הספורטאים המצליחים, אפשר למצוא את לואיס המילטון, נהג מרוצי מכוניות שהפך לטבעוני לפני כ-3 שנים וטען כי האכילה מהצומח משפרת לו את הביצועיים הפיזיים, הן בחיים והן במירוצים.

לפני כחודש, עמותת "Vegan Friendly", העמותה למען עתיד טבעוני, השיקה פרסומת שזעזעה לא מעט אנשים, שלא הפסיקו לדבר עליה.

המגוון למאכלים טבעוניים רק הולך וגדל. בהתחלה, המאכלים היו מבוססים על קטניות, דגנים וירקות. כיום, בגלל העלאת המודעות שרק הולכת ומתגברת, המאכלים יותר מרובים ואפשר למצוא אותם בפלאפל, קינואה, כוסמת, שניצל ברוקולי, חומוס. יתרה מזאת, במסעדות החלו כבר להגביר את השינוי בתחליפים. לדוגמה: הפסיקו עם החמאה והחליפו אותה בשמן קוקוס או שמן זית. גם לחלב יש כיום המון תחליפים, חלב אורז, חלב שיבולת שועל, חלב סויה, חלב שקדים – כל אלה מבוססים גם על שינוי בגבינות. והכי חשוב, במסעדות בשר כדי לא לוותר גם על הסועדים הטבעוניים, החלו להגיש מנות המבוססות על סויה, פטריות או טופו, לדוגמה: המבורגר על בסיס טופו. במסעדות אסייתיות רבות, החלו בתהליך של החלפת הנודלס שעשוי מביצים, לנודלס העשוי מקמח. גם בפיצריות ובגלידריות מוכרות, החלו בתהליך של החלפת מוצר החלב לחלב טבעוני.

העלאת המודעות באה לידי ביטוי בנוסף גם בהכנת סרטים על טבעונות, כמו: "What The Health". לאט ובשקט המודעות עולה ולא רק בשל המוסריות והבריאות, אלא גם בגלל שתעשיית המזון מהחי פולטת גזי חממה, היא גורם מרכזי לכריתת יערות גשם, מלאה בחיידקים לא בריאים והתחממות גלובלית.

יום הטבעונות הבינלאומי שחל היום, החל כבר בשנת 1994 ומידי שנה הוא מצוין בכל העולם ומתבטא בכנסים, פיקניקים, אירועי ספורט והכל בשביל לשמור על הסביבה ובעלי החיים. בישראל, מסעדות רבות מציינות את היום הזה בכך שהן מכינות מנות מיוחדות ועושות מבצעים רבים. בנוסף, אם לא הייתה תקופת הקורונה, מידי שנה בארץ ביום הזה אנשים מציינים את היום הזה כיום העלאת המודעות גם לחובבי הבשר, ולכן מקימים דוכנים רבים לאורך הרבה רחובות בארץ, ומגישים בחינם אוכל טבעוני לעוברים ושבים.

אז גם לאנשים שמגדירים את עצמם כחובבי בשר, קחו יום אחד ותפסיקו לאכול אוכל מן החי.

 

מוזמנים לעיין בכתבות נוספות בפודתי אוכל כשר

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*