תזונה מאוזנת – לאכול נכון ולשמור על הבריאות

צילום: מאגר יחצ

תזונה בריאה ומאוזנת היא מושג מאוד רחב ומופשט. כשרוצים לאכול בריא ולשמור על תזונה נכונה אנשים לא תמיד יודעים איך להתחיל. כמעט לכל אחד מאיתנו קיימת תפיסה שונה לגבי מהי תזונה נכונה. אין אמת אחת המסבירה מהי תזונה נכונה. בשנים האחרונות אנחנו למדים לשכל אחד מתאימה דיאטה שונה.

גוף האדם הוא מכונה מאוד חכמה ומתוחכמת והדרך הנכונה היא לספק לגוף מזון באיכות גבוהה כדי לאפשר לו לעשות בעצמו את כל התהליכים הנדרשים לו כדי לשמור על בריאותנו. כשמתחילים לאכול מאוזן הרבה בעיות נפתרות כמו לדוגמא הפרעות אכילה. בנוסף, הרבה חסכים מצליחים לקבל מענה, הגוף הופך לבריא יותר ואנרגטי יותר.

הכלל הראשון בתזונה מאוזנת היא לצרוך מכל סוגי אבות המזון מאחר ולכל אחד מהם תפקיד חיוני וחשוב בקיום שלנו. אם אחד המרכיבים יהיה חסר, הגוף יחוש בזה, ינסה לפצות על ידי מרכיבים אחרים ואז הגוף יצא מאיזון ועלולה לדוגמא להיות עלייה במשקל.

היום בעידן בו אנו חיים יש המון אוכל מתועש המגיע לצלחות שלנו שאין לנו באמת מושג איך הוא נוצר או מה מרכיביו ולכן צריך לשים יותר לב למה שאנחנו צורכים.

מיהם אבות המזון ומה הם נותנים לנו?

  • פחמימות הם בעצם שרשרת של סוכרים, שתפקידם הוא להיות מקור אנרגיה למוח שלנו, לשרירים ולשאר הגוף.
    אם נחסיר פחמימות מהגוף שלנו, הגוף יתחיל להפוך חלבונים ושמונים לסוכר ואז יפנה את הסוכר לאנרגיה. חלק מתהליך זה יוצר רעלים לכליות ומייבש את הגוף.
    תפקיד הפחמימות הוא להעניק לנו שובע לטווח הקצר ובכך הן מאפשרות לנו לאכול רק מה שנדרש באיתנו לצורך אנרגיה ולא מעבר לכך (אם אנחנו באמת קשובים לגופנו)
    דוגמאות למזון עשיר בפחמימות: לחם, תפוח אדמה, אורז, קורנפלקס, בננה, מלון ועוד.
  • חלבונים משמשים כאבני בנייה לכל הגוף. תפקידם הוא בבניית שרירים, מערכת החיסון, הלב ועוד. כאשר חסר לנו חלבונים בתפריט אנחנו עלולים לסבול מפירוק של שרירים וירידה בתפקוד של מערכת החיסון.
    תפקיד החלבונים הוא להעניק לנו שובע לטווח ארוך. ככל שנאכל בארוחה יותר חלבונים כך הם יעזרו לנו להישאר שבעים עד לארוחה הבאה.
    דוגמאות למזון המכיל חלבונים: בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב, קטניות, טופו ועוד.
  • שומנים אחראים בגוף לבניית הורמוני המין, לעטוף ולהגן על האיברים הפנימיים שלנו, משמשים כמאגר אנרגיה ועוזרים בבניית התאים.
    לשומן לוקח זמן רב להתפרק ולכן הוא מעניק תחושת מלאות וכבדות לאורך זמן.
    דוגמא למזונות עשירים בשומן: חמאה, מיונז, טחינה, חומוס, אבוקדו, פיצוחים ועוד.
  • ירקות ופירות מספקים לגוף מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים, נוגדי דלקת ונוגדי חמצון. הם משפרים את היציאות שלנו, עוזרים במניעת סרטן המעי הגס ומורידים כולסטרול.
    הסיבים שבירקות מאיטים את ספיגת הסוכר ועל ידי כך מעניקים שובע לטווח ארוך. הם סופחים נוזלים ומתנפחים בקיבה ומעניקים שובע. בנוסף הם מאיטים את קצב האכילה שלנו.
    הפירות אומנם מכילים סוכר אך הם מעניקים לנו ערך מוסף גדול בדמותם של ויטמינים ועוד.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*