האם יש בלחמניה קלוריות טובות?

האם יש בלחמניה קלוריות טובות. תמונה: freepik

לאחרונה רבים מתעניינים בנושא של קלוריות טובות ורעות, ובודקים אותן לגבי מוצרים שונים. מכאן גם עולה השאלה האם יש במאפים כמו פיתות או לחמניה קלוריות טובות, והתשובה היא כן, בהחלט. על ידי בחירה בפיתות כוסמין או לחמניות מקמח מלא או כוסמין ניתן בהחלט לזכות בלחמניות עם קלוריות טובות.

המשמעות של קלוריות טובות ורעות

המונח קלוריות טובות וקלוריות רעות מיוחס בעיקר לספרו של גארי טאובס משנת 2007. על פי גישת הספר הזה, הרעיון של הרזייה על ידי דיאטה דלת קלוריות הינו שגוי מבסיסו, ולמעשה ההשמנה נובעת מקלוריות רעות שמקורן בעיקר מפחמימות מזוקקות שיש בקמח לבן, עמילן וסוכר, שגורמים להשמנת יתר ובעיות בריאותיות נוספות כמו סוכרת, מחלות לב וסרטן. מצב זה נגרם בגין הפרשה של אינסולין עקב צריכתן של הפחמימות, שנועד לווסת את רמות הסוכר בדם ובהמשך גורם לגוף לאחסן שומנים.

אבחנה בין סוגים שונים של קלוריות

עד היום הגישה הרווחת לירידה ושמירה על משקל נשענה על יחס ישיר בין כמות הקלוריות הנצרכת ונשרפת לבין משקל הגוף. גישה זו נשענה על ההבנה ההגיונית שקלוריה הינה קלוריה באשר היא, ללא קשר למקורה. לכן כדי לרדת במשקל יש לאכול פחות ולצרוך פחות קלוריות ולהתאמן יותר וכך לשרוף יותר קלוריות.

מנגד, מחקרים עדכניים בתחום טוענים שיש להתייחס לקלוריות לא רק על ידי ספירתן אלא על ידי בחינת סוגים שונים של קלוריות, כמו קלוריות שמקורן בשומנים, פחמימות או חלבונים. זאת לצד התייחסות להרגלי אכילה. לפי מחקרים אלו בחירה בסוגי קלוריות ובחירה בהרגלי אכילה מסוימים יכולה לעזור לרדת במשקל, בעוד שמקרים אחרים עלולים לגרום לעלייה במשקל.

כך למשל, מזונות כמו לחמים, פיתות ולחמניות מדגנים מלאים, וכן אגוזים, ירקות ופירות, וצריכה של מזונות עם שומן חד או רב שאינו רווי, יכולים לעזור לשמירה וירידה במשקל וגם תורמים לבריאות ולמניעת מחלות. זאת בעוד שצריכת לחמים, פיתות ולחמניות מקמח לבן וצריכה של משקאות ממותקים, מאכלים עם שומן טרנס ושומן רווי תורמים לעלייה במשקל ומעודדים הופעת בעיות בריאות שונות.

בשורה התחתונה

גם במקרה של לחמניה קלוריות יכולות להיות טובות אם תבחרו במוצרים העשויים מדגנים מלאים. במילים אחרות, כדי לשמור על משקל תקין, לרדת במשקל ולשמור על בריאות אין זה מספיק לספור קלוריות אלא יש לברור את סוג הקלוריות שאנו אוכלים ולהעדיף טובות על פני רעות. את ההעדפה ניתן ליישם על ידי צריכת לחמניות, פיתות ולחמים מדגנים מלאים כמו חיטה מלאה, שיפון וכוסמין, וכן על ידי העשרת התזונה עם ירקות ופירות טריים, דגים, עופות, שומנים בריאים כמו שמן זית או אכילת אבוקדו. מצד שני יש להגביל צריכה של מאפים ולחמים מקמח לבן, להפחית בסוכרים, באכילת מזון מהיר, בשר רווי בשומן וכדומה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*