ממתיקים עם סטיביה? חשבו שוב

ממתיק סטיביה
ממתיק סטיביה. צילום: Pixabay

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצאו שממתיק הסטיביה הפופולארי עשוי לשבש את המאזן בין החיידקים במעי.

המחקר, שפורסם בכתב העת Molecules, מצא שקיימת השפעה של חומרי הסטיביה על התקשורת בין חיידקים במעי. חיידקים בסביבה נתונה מעבירים מסרים כימיים ביניהם על מנת לסנכרן את הפעילות שלהם ולבטא יחדיו גנים הקשורים להישרדות ולעמידות, תוך יצירת יתרון תחרותי על פני זני חיידקים אחרים. מסרים אלו מקודדים באמצעות מולקולות כימיות קטנות המייצגות אותות המועברים בין תאי החיידקים ומאפשרים להם למנות את בני מינם, מעיין מפקד אוכלוסין המתבצע לשאר החיידקים בסביבתם. מכאן עולה כי פגיעה בתקשורת בין חיידקים אלו עלולה לשנות את מאזן הכוחות בין החיידקים.

החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בדקו את ההשפעה של תמציות סטיביה, סטיוויול וסטיבוזיד, על התקשורת הבין חיידקית. המחקר הציג מנגנון פעילות משבש של הסטיביה ומרכיביו על קולטן המטרה ע״י סימולציות ממוחשבות. במסגרת המחקר נבדקו גם מספר מערכות תקשורת חיידקיות ונראה כי צריכה ניכרת של סטיביה עשויה לשבש את האיזון בין חיידקים במעיים.

"מערכת התקשורת בין החיידקים במעיים היא חיונית והיא שמאפשרת התנהגות חיידקית מוסדרת ומיטבית", מסבירה ד"ר קרינה גולברג. "זו מערכת המאפשרת לחיידקים להתאים את הגנים שלהם בהתאם לצפיפות החיידקים ואם מופר האיזון העדין הזה, עלולות להופיע השפעות בריאותיות".

בשנים האחרונות אנו עדים למדיניות הפחתת צריכת סוכר בקרב מדינות רבות.  במסגרת זו נקבעו תקנים להפחתת סוכר במוצרים רבים כך שיצרניות מזון שילבו והגדילו את השימוש בממתיקים מלאכותיים במוצריהן. לאור עדויות על תופעות מזיקות המיוחסות לחומרים המלאכותיים, הלך וגדל השימוש בסטיביה שהינו ממקור צמחי, הנחשב עד היום לממתיק טבעי ובטוח.

קבוצת החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מונה את פרופ' אריאל קושמרו, ד״ר קרינה גולברג ואור שר מהמעבדה לביוטכנולוגיה סביבתית ואת פרופ׳ רוברט מרקס, ראש המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה. ד"ר כארם טראלי וויקטור מרקוס מאוניברסיטת המזרח הקרוב בקפריסין וד"ר נזמי עוזר מאוניברסיטת האקטפה, טורקיה, שחברו למחקר המשותף.

 

מוזמנים לעיין בכתבות נוספות בפודתי אוכל כשר

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*